Tatu Huuskonen Puhun totuudesta niin kuin sen itse ymmärrän

Raaseporin tasoristeysonnettomuus

Tasoristeyksiin vai Kansallismuseoon rahaa 50 miljoonaa?

Raaseporin tasoristeys saatetaan sulkea pysyvästi (YLE). Onnettomuuskuorma-auton kuljettajan oli lähes mahdoton havaita junaa.

Kumpaan sinä käyttäisit 50 miljoonaa euroa

- Kansallismuseon lisärakennukseen vai

- tasoristeysten turvallisuuteen.

Juniin laservaroitusvalo?

Juniin voisi asentaa laservaroitinvalon joka tähtäisi radan kaukaisimpaan näkyvään osaan. Jokin keltapunainen yhdistelmä tai sellainen, joka karkottaa hirvet ja porotkin reitiltä. Tietysti sopivan tehoisena, etteivät silmät vahingoiitu. Paras ratkaisu välkyttäisi kiskoja ihmisen havaitsemalla taajuudella, mutta ei kuitenkaan olisi tavallisesti ihmissilmän vastaanottavalla spektrialueella. Yhdistelmä näistä voisi olla tehokkain.

Radanvarren ja tasoristeysten  kyltit voisi korvata reaktiivisella materiaalilla, jonka junasta tuleva laser aktivoisi.

 

Kaksi maastoväristä yhteen

Miksi? On yleisin kysymys aina onnettomuuksien jälkeen?

Minäkin kysyn miksi veturit tai junat pitää olla "maastoutuneet" vihreä/valkoisiksi? Ennen veturit olivat punavalkoraidallisia, ilmeisesti huomioväritys. Nyt kiskopussin kuvassa kiskobussi oli lähes näkymätön "luoti" lumisateessa.

Viheltäminen siinä vaiheessa kun veturista havaittiin "maastoutunut" puolustusvoimien ajoneuvo on täysin turha jo, sillä aikaa törmäykseen on noin 6 sekuntia. Vihellys tulee suorittaa ennakkoon, jotta sillä on hyötyä.

Suomen armeija on vaarallinen paikka

Ajattelin tässä kirjoittaa mitä kaikkea omalla kohdallani on sattunut armeijassa ollessani.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä